Slavkovský okruh už jen historií?

Souboje na trati ve Slavkově / archiv J. Marka

07. 07. 2009
Před 60 lety se poprvé závodilo na slavkovském okruhu

Když budete v současné době projíždět Slavkovem u Brna Bučovickou ulicí, nic nenasvědčuje tomu, že právě zde byl start a cíl slavkovského motocyklového okruhu. V roce 1949 – tedy právě před šedesáti lety – začala tradice zdejších motocyklových závodů. Závod se jel na mírně upravených závodních strojích převážně předválečné výroby. V následujícím roce byl vybrán okruh ulicemi města, který měřil 1940 metrů a jelo se na něm celkem 14 ročníků s několika přestávkami. V tomto roce zde začínala celá československá motocyklová elita: Bořivoj Sedlák, Lucák, bratři Bertoliové z Piešťan, Butula, Oto Šustek, Vincenc Staša – otec a děd pozdějších vynikajicích jezdců Bohumilů, Robert Janka a řada dalších.

Spolu s nimi startovali i domácí závodníci – pan Zrotal, Matěj Černohlávek, Ota Pohle, Jaroslav Cigánek, Miloš Hnízdil, Boleslav Florián a nesmírně populární bučovický jezdec Jaroslav Hanák.

Rovněž tak další ročníky skýtaly nebývalou atmosféru umocněnou obrovským zájmem diváků. V roce 1954 se závodů ve Slavkově zúčastnilo neuvěřitelných 25 000 platících diváků! Měli možnost sledovat souboj Ant. Vitvara s F. Bartošem, L. Štajnerem, B. Sedlákem na MOTO GUZZI a dalšími mistry řidítek.

K atraktivnosti závodů vedle zajímavé trati několikrát přispělo i soupeření závodních automobilů, zpestřením byla i účast žen-závodnic v prvních letech M. Badinkové, J. Škubalové, E. Fišerové a později velmi úspěšné Taťány Valové, diváky zaujal i start spojený s roztlačováním strojů, který se někdy protáhl na desítky metrů.

Také v šedesátých letech se závodů zúčastňovala celá tehdejší motoristická špička. Přibývali noví nadějní závodníci jako Stan. Malina, M. Čada, F. Srna, P. Sojka, B. Sýkora na „Adleru“, dvoudobém dvouválci a předchůdci značky MZ. Tehdy to byla úroveň pozdějšího mistrovství republiky: Fr. Šťastný, Helikar, Kratochvíl, Klátil, J. Hemala. Pozadu nechtěli zůstat ani slavkovští jezdci jako Oldřich Rys, Jaroslav Ludvík, Jaroslav Marek, Jan Havel, Petr Frank, Bohumil Hanák a s nimi Jan Kovář z Čechyně na stroji Roja. Po vyrobení motocyklů jak ČZ tak Jawa, pětirychlostních známých jako „BANÁN“, nastal velký nástup jihomoravských jezdců, který se odrážel i na stupních vítězů ve Slavkově – otec a syn Quirenzové, J. Král, J. David, M. Týnský, R. Duba, bratři Vašíčkovi, M. Šobáň, který ostatně dodnes jezdí historické motocykly, a další.

Málokdo tušil, že závod, který se konal 14. června 1970, je na dlouhou dobu poslední. Organizátoři pod vedením ředitele závodu Miroslava Marka, podporováni předsedou Automotoklubu Františkem Jirkou, dělali pro jeho úspěch maximum. Zájem o start byl mimořádný, muselo se použít vyřazovacího systému, trénink probíhal na sudá a lichá startovní čísla.

I když závody na domácím okruhu zcela určitě příznivcům motoristického sportu chybí, nepoznamenalo to naštěstí výsledky našich závodníků, a tak J. Ludvík, J. Havel, P. Frank startovali i v mistrovství republiky. Tehdejší vyškovský okres byl vůbec v této době velmi úspěšný a dva jezdci z Pístovic – Miloš Sedlák a Jan Dobiáš – korunovali úspěšnou kariéru v roce 1984 ziskem titulu mistra republiky ve třídách 80 a 125 ccm.

Na tradici obětavých funkcionářů a nadšenců, ke kterým patřili také dlouholetý mechanik a vedoucí autoservisu J. Rotrekl, vedoucí prodejny Mototechny A. Čestnohorský, navazuje v těchto letech Motoklub Austerlitz i pořádáním závodů pro juniory, například Fechtl cupu. Klub podporuje mladé závodníky, k nimž patří L. Michalčík, J. Musil a K. Májek, který má za sebou už start v závodě mistrovství světa v Brně.

Dosavadní pokusy o obnovu slavkovského okruhu, byť v jiné části města, nebyly zatím úspěšné. Nezbývá, než věřit, že k tomu snad jednou přece jen dojde…

Jaroslav Marek




Zamýšlená obnova tradice Slavkovského okruhu motocyklů


(převzato z časopisu Svět motorů)

V polovině minulého století chodili ve Slavkově u Brna motoristé na Antonína Vitvara, Františka Bartoše a jejich další, snad jen nepatrně méně slavné vrstevníky. Kolem zhruba dvoukilometrového ryze městského okruhu se vždy tísnily davy vděčných, zasvěcených diváků. Až do onoho památného 14. června 1970, kdy se zde jel dosud poslední čtrnáctý ročník Slavkovského okruhu a jeho vítězi se ve svých objemových třídách stali Jaromír Skotnica z Bohumína a Brňané Miroslav Medek s Emanem Quirenzem. Naposled se zde tedy závodilo před polokulatými pětatřiceti lety.

Kromě jmenovaných tehdy u toho byli pochopitelně i domácí – Jaroslav Ludvík (7. 8. 1934–3. 4. 1995), jezdec mistrovství Československa 1972 a účastník brněnské Grand Prix ve stejném roce. Jarda, od jehož úmrtí uplynulo loni kulatých deset let, byl ohromný sportovec i kamarád. Stejně jako Jarda Ludvík se při zmíněné slavkovské derniéře na stupně vítězů nedostal ani zdejší rodák, do blízkých Bučovic odstěhovaný bazilišek Karel Májek (17. 3. 1941). Třebaže za to uměl řádně vzít, pomyslnou hranici Moravy do československého mistrovství se mu překročit nepodařilo. Vpodstatě totéž závodnicky platí o podsaditém dobrákovi Jaroslavu Markovi (16. 5. 1940). Stejně jako Ludvík a Májek, také Jarda měl za sportovní náčiní tehdy nejdostupnější Jawu. U Marků obecně povýšili silniční závodění na náboženství. Zatímco Jarda nosil kůži na trh, jeho bratr Miroslav mechanikoval a zcela speciálně, shodou okolností, také řediteloval dosud poslední Slavkovský okruh 1970. Po převratu se oba vrhli na podnikání, ale to neznamená, že by snad měli někdy chybět coby traťoví komisaři na brněnském automotodromu.

O jednu z dalších kapitol silničního motocyklového závodění ve Slavkově u Brna se později v osmdesátých letech postaral Alois Musil (19. 3.1959–23. 10. 1997). Nenápadný kluk, který už bohužel není mezi námi, vyšel sportovně ze značně skromných poměru. Přesto po sobě zanechal zřetelnou stopu v historii mistrovství československa 1987–1990. Za Brnem směrem domů si na Lojzu vždycky vzpomenu. To když u dálnice míjím reklamní tabuli jeho firmy, která se dodnes jmenuje po něm.

Abychom však přece jen i dnes dospěli k poněkud optimističtějšímu závěru, je na místě uvést, že motocykloví nadšenci ve Slavkově u Brna ani zdaleka své plány na pořádání zdejšího okruhu neopustili. Do jaké míry bude původní okruh pozměněn, není v tomto okamžiku podstatné. Na místě je však informace, že se sem mají vrátit historické motocykly. Vše ovšem závisí na stavu komunikací a klimatu na místní radnici. Bez zajímavosti jistě není ani to, že po mnoha letech budou mít Slavkováci na silnici znovu možnost fandit svému pilotovi. Nebude jím nikdo jiný než vnuk zdejšího rodáka Karla Májka – Kája Májek junior (15. 7. 1992) z nedalekých Kloboučků. Kromě řady pohárů různých velikostí jej zdobí třeba i titul mistra Rakouska 2004. Slavkov u Brna se znovu vrací na mapu naší motocyklové silnice!

Jiří Franek




Slavkovský motoklub ustaven

(převzato ze Slavkovského zpravodaje č. 4/2005)

Dne 12. dubna 2005 proběhla první ustavující valná hromada našeho Motoklubu, která se konala opět v Zámecké vinárně. Sešla se nás necelá čtyřicítka – dnes téměř všichni členové Motoklubu Austerlitz. Po krátkém úvodu a návrhu na výši členských přispěvků byla schválena částka 200 Kč pro produktivní věk, důchodci 100 Kč a členové školního věku symbolická 1 Kč. Mezi tímto administrativním časem nám pan Alois Štěrba promítl dnes již historický amatérský film, který doprovodil věcnou a hodnotnou přednáškou. Jedná se o dokument silničního motocyklového závodu z roku 1950! Byl to neuvěřitelný zážitek vidět průkopníky tohoto nádherného sportu, jinak dostupný jen z literatury.

Z nejznámějších postav této doby uvádím: p. Vítvar Ant., Staša Vincent, Frant. Hartoš, Bořivoj Sedlák, Lucák, Krmíček Ota. Ze slavkovských jezdců byli zahlédnuti p. Černohlávek, Zrotal, Cigánek, Hnízdil a jiní. O velkém zájmu tehdejšího motocyklového sportu ve Slavkově svědčí účast až 30 tisíc diváků, což dnes nelze takové množství diváků napočítat na mistrovství republiky v Brně na Masarykově okruhu. Po tomto filmu byl promítnut další dokument z 60.–70. let, kdy mnozí z nás už závodili.

Následoval snímek závodu Enduro cap v roce 1989, jel se slavkovským okolím za neskutečně těžkých podmínek. Bylo ještě několik ukázek přeborů bikros. Tento veěer byl však příliš krátký na to, aby pojal všechny dodané dokumentární fiImy. Je škoda, že se nemůže v této tradici slavkovských závodů pokračovat tak, jak v Kyjově, Uh. Hradišti, Branné, Hořicích a jinde v republice. O historii slavkovských okruhů by nestačil jeden výtisk zpravodaje, protože za těch 14 ročníků zde jela celá špička silničních jezdců republiky, kteří si tuto trať i atmosféru chválí a rádi vzpomínají.

Dalším bodem programu byla příprava srazu motorkářů v areálu fy Liko-s dne 30. dubna, o kterém jsme již informovali v minulém čísle, který jsme rozšířili o zapůjčení minibike od Káji Májka zájemcům kolem 10 roků. O Karlu Májkovi ml. je nutné se zmínit, neboť je členem slavkovského Motoklubu. Dne 9. dubna absolvoval první letošní závod minibike v Rakousku, kde vyhrál obě rozjížďky způsobem start–cíl. Dne 16. dubna se jel I. závod MČR minibike na Masarykově okruhu v Brně. Kája zajel oba tréninky nejrychleji. V odpoledním závodě podal obdivuhodný výkon, odstartoval až šestý, protože byl díky pořadatelům postaven na nevhodnou stranu startovního pole. Během několika kol se probojoval na první pozici, kde sváděl urputný boj s 2. a 3. jezdcem, dvakrát spadl a pokračoval dále v boji. Nakonec dojel první. Tímto způsobem jízdy si podmanil všechny diváky. Podle skalních a stálých fandů, se něco tak dramatického nevidí.

Co k tomu dodat, jen to, aby mu forma a tato bojovnost vydržela. Závěrem můžeme konstatovat, že Slavkov momentálně nemá vhodnou trať pro silnic ani terén a bude nutné situaci řešit pro mladé motoristy.

Jaroslav Marek


 

Zpět diskuse diskuse | počet příspěvků: 55

 
Jaroslav Ludvík / archiv J. Marka
Jaroslav Ludvík / archiv J. Marka
Jaroslav Ludvík / archiv J. Marka
Jaroslav Ludvík / archiv J. Marka
Schůze motoklubu. Zleva: Jaroslav Růžička, Jaroslav Marek, Ota Pohle, Ladislav Rozsíval a Karel Malinka / archiv J. Marka
Schůze motoklubu. Zleva: Jaroslav Růžička, Jaroslav Marek, Ota Pohle, Ladislav Rozsíval a Karel Malinka / archiv J. Marka
Zleva: Jan Havel, Jaroslav Ludvík, Jaroslav Marek, předseda tehdejšího Svazarmu p. František Jirka v depu VC Brno / archiv J. Marka
Zleva: Jan Havel, Jaroslav Ludvík, Jaroslav Marek, předseda tehdejšího Svazarmu p. František Jirka v depu VC Brno / archiv J. Marka
Zleva: Jaroslav Marek, Zdeněk Rotrekl, Zdeněk Žaroský, Karel Májek, Karel Sušil a František Stejskal / archiv J. Marka
Zleva: Jaroslav Marek, Zdeněk Rotrekl, Zdeněk Žaroský, Karel Májek, Karel Sušil a František Stejskal / archiv J. Marka
Zleva: ?. Burza, Milan Chalupník, František Šťastný, Bohumil Staša, Milan Týnský a Zdeněk Bíma / archiv J. Marka
Zleva: ?. Burza, Milan Chalupník, František Šťastný, Bohumil Staša, Milan Týnský a Zdeněk Bíma / archiv J. Marka
Plán trati ve Slavkově / archiv J. Marka
Plán trati ve Slavkově / archiv J. Marka
Souboje na trati ve Slavkově / archiv J. Marka
Souboje na trati ve Slavkově / archiv J. Marka
Zatáčka u pošty / archiv J. Marka
Zatáčka u pošty / archiv J. Marka
Zatáčka u benzinové pumpy / archiv J. Marka
Zatáčka u benzinové pumpy / archiv J. Marka
Bohumil Hanák na trati závodu / Foto: archiv B. Hanáka
Bohumil Hanák na trati závodu / Foto: archiv B. Hanáka
Za řídítky Oldřich Rys, za ním sedí Bohumil Hanák / Foto: archiv B. Hanáka
Za řídítky Oldřich Rys, za ním sedí Bohumil Hanák / Foto: archiv B. Hanáka
Bohumil Hanák na své motorce / Foto: archiv B. Hanáka
Bohumil Hanák na své motorce / Foto: archiv B. Hanáka
Bohumil Hanák na trati ve Slavkově / Foto: archiv B. Hanáka
Bohumil Hanák na trati ve Slavkově / Foto: archiv B. Hanáka
U motorky v podřepu B. Hanák / Foto: archiv B. Hanáka
U motorky v podřepu B. Hanák / Foto: archiv B. Hanáka
Ustavující schůze motoklubu v roce 2005 / Foto: archiv J. Marka
Ustavující schůze motoklubu v roce 2005 / Foto: archiv J. Marka
I tak jsme si vydělávali na součástky. Zleva: Z. Žaroský, J. Marek, L. Rotrekl a J. Ludvík / Foto: archiv J. Marka
I tak jsme si vydělávali na součástky. Zleva: Z. Žaroský, J. Marek, L. Rotrekl a J. Ludvík / Foto: archiv J. Marka
Na trati v Moravanech v r. 1974 Bohumil Staša (č. 9) a Jaroslav Marek (č. 6) / Foto: archiv J. Marka
Na trati v Moravanech v r. 1974 Bohumil Staša (č. 9) a Jaroslav Marek (č. 6) / Foto: archiv J. Marka
Moravany 1974. Žák a učitel (Jaroslav Marek a Jaroslav Ludvík) / Foto: archiv J. Marka
Moravany 1974. Žák a učitel (Jaroslav Marek a Jaroslav Ludvík) / Foto: archiv J. Marka
Ořechov 1974. Učitel předjíždí žáka (J. Ludvík č. 5 a J. Marek č. 6) / Foto: archiv J. Marka
Ořechov 1974. Učitel předjíždí žáka (J. Ludvík č. 5 a J. Marek č. 6) / Foto: archiv J. Marka
Slavkov 1974. Zleva Miroslav Marek, Robert Janka, s věncem za 2. místo Jaroslav Marek, gratuluje Z. Skřivánek / Foto: archiv J. Marka
Slavkov 1974. Zleva Miroslav Marek, Robert Janka, s věncem za 2. místo Jaroslav Marek, gratuluje Z. Skřivánek / Foto: archiv J. Marka
Hlučín 1974. S číslem 6 Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
Hlučín 1974. S číslem 6 Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
Ořechov. Tehdejší silně kouřící dvoutakty. S číslem 4 J. Marek / Foto: archiv J. Marka
Ořechov. Tehdejší silně kouřící dvoutakty. S číslem 4 J. Marek / Foto: archiv J. Marka
Závod dvěstěpadesátek. V popředí Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
Závod dvěstěpadesátek. V popředí Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
Hodonín 1964. Zleva: Jiří Mazal, Jaroslav Ludvík, František Sušil, Jaroslav Marek a Jan Kubíček / Foto: archiv J. Marka
Hodonín 1964. Zleva: Jiří Mazal, Jaroslav Ludvík, František Sušil, Jaroslav Marek a Jan Kubíček / Foto: archiv J. Marka
Dva skvělí mechanici – Jan Rotrekl a František Stejskal / Foto: archiv J. Marka
Dva skvělí mechanici – Jan Rotrekl a František Stejskal / Foto: archiv J. Marka
Jaroslav Marek (vpravo) se svým vzorem Františkem Šťastným / Foto: archiv J. Marka
Jaroslav Marek (vpravo) se svým vzorem Františkem Šťastným / Foto: archiv J. Marka
Safety car (Felicia) u stadionu v r. 1970 / Foto: archiv J. Marka
Safety car (Felicia) u stadionu v r. 1970 / Foto: archiv J. Marka
Příprava tratě u kostela pro motokáry. Rajmund Kosmák a Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
Příprava tratě u kostela pro motokáry. Rajmund Kosmák a Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
Přímětice 1974.  S číslem 6 elegantně odstartoval Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
Přímětice 1974. S číslem 6 elegantně odstartoval Jaroslav Marek / Foto: archiv J. Marka
webdesign: Jaytech